Mijn schema is voortaan opgesteld aan de hand van tempo en tijd. Dit wil dus zeggen dat ik tijdens mijn training mezelf hou aan een bepaald tempo (pace) en dit voor een bepaalde tijd. Waarom heb ik voor deze manier van training gekozen? Hou ik dan geen rekening meer met mijn hartslag? Dat zal ik eens vlug vertellen.

Zoveel mogelijke manieren om te trainen, zoveel verschillende soorten schema’s. Is hartslag nu beter? Of afstand? Of…. Allemaal hebben ze hun voordelen en nadelen en werken ze (misschien juist niet voor je). Waarom kies je dan voor tempo of voor afstand of…? Dit hangt echt af van je persoonlijke voorkeur…of van je trainer als je daarmee werkt.

Op zoek

Omdat ik graag bijleer en alles eens wil uittesten, heb ik al op verscheidene manieren getraind: op afstand, op tijd, op hartslag, op tempo en op allerlei combinaties ervan. Sommigen lagen me beter, andere totaal niet. Zo heb ik met afstand altijd de neiging om te snel te zijn. Dit met de gedachte: zo ben ik sneller klaar. Het gevolg is dat ik altijd te inspannend trainde en mijn basis verwaarloosde. Raar eigenlijk, want ik loop graag en lang. Toch werkte deze manier van training niet voor mij.

Dan kun je toch je hartslag in het oog houden, hoor ik jullie denken. Tuurlijk is dit een goede opmerking. Evenwel is dit niet even gemakkelijk. Ten eerste dien je je hartslagzones dan te kennen. Daarbij moet je ook weten wat je hartslag doet in verschillende omstandigheden bv koude, hitte, minder slaap… Allemaal dingen waarmee je rekening dient te houden tijdens elke training. Dus enkel letten op hartslag is niet zo simpel.

Geen hartslag meer dan??

Zeggen dat ik totaal geen rekening houd met mijn hartslag, is iets te gemakkelijk. Echter kies ik ervoor om mijn trainingen te doen aan een bepaald tempo (nu ja eerder tempo zone) voor een bepaalde tijd. Ook trainingen aan de hand van tempo’s worden bepaald door testing. Ik heb mijn tempo zones verkregen via lactaattest. 

Toch hou ik nog altijd mijn hartslag in het oog. Want de combinatie van beiden is het nuttigste op lange termijn om evoluties vast te stellen. Ook leer je zo je lichaam beter kennen bij inspanning.

Lopen op tempo

Hoe verloopt dit nu allemaal concreet, vraag je je misschien af. Net zoals andere schema’s aangeven wat je dient te lopen, geeft mijn schema natuurlijk ook aan wat er op de planning staat. Zo is er bijvoorbeeld een training: 20 minuten inlopen, gevolgd door 4 x 5 minuten T2 met ertussen 1 minuut joggen en nadien nog 15 minuten uitlopen. 

(nota: T2 is je zone net onder en rond je aerobe drempel)

Tijdens de training hou ik me aan de aangegeven snelheid…nu ja probeer ik toch. Net zoals trainen op hartslag dien je rekening te houden met de omstandigheden en het gevoel van de dag. Vergeet ik dan totaal mijn hartslag? Absoluut niet. Ik train nog altijd met hartslagband en hou deze altijd in de gaten. Tja want hartslag is nog altijd een goede graadmeter of je verbetert…of dat je ziek wordt, of niet voldoende herstelt…

En op tijd

Daarnaast train ik nu even op tijd. Dus ik ga op stap met een welomlijnd tijdsdoel. Zo lang gaat mijn training duren en ik kan dit niet versnellen door sneller te lopen. Dus mijn kilometers zijn nu wat minder mede omdat mijn tempo nog wat aan de trage kant is. Daardoor heeft trainen op tijd zijn voordelen. In plaats van 10 km te lopen, waar ik op een rustig tempo (dus duurtraining) toch rond een anderhalf uur zou uitkomen, ga ik gewoon op pad voor bv 40 minuten.

Natuurlijk kan je dan gewoon minder kilometers opnemen in het schema. Echter geeft tijd hier veel meer gemoedsrust voor mij dan toch. Met tijdsduur is het weekvolume ook beter te berekenen. Gewoon omdat je anders eerst de kilometers moet omzetten hoelang je ongeveer over deze afstand tegen deze soort training gaat doen. 

Mijn doel

Wat wil ik nu met deze manier van trainen bereiken? Tja gewoon een betere hardloopster worden. Maar voornamelijk ietsie pietsie sneller worden. Ga ik nooit meer trainen op kilometers? Geen idee, want tegen dat ik mijn marathon in Berlijn ga lopen, wil ik toch zeker wat echt lange afstanden in mijn benen hebben. Evenwel dat is dan en dit is nu. Voorlopig train ik op tempo en tijd. Hoe dit me bevalt, dat zal de tijd uitwijzen. 

Hoe train jij: op afstand of op tijd? Met wat hou jij rekening: hartslag of tempo…of niets? 

Liefs 

Linda