hardlopen

lange trage duurloop, hoe ik het aanpak

De extra lange, trage duurlopen, je hebt voorstanders en tegenstanders. Voor sommigen zijn ze een noodzakelijk kwaad voor anderen totaal nutteloos. Wie heeft gelijk? Tja, dat hangt af van welke trainingsvorm/trainingsleer je aanhanger bent.

Vroeger liep ik vele lange lopen. Dan een tijdje bij een trainer die hier geen voorstander van was. Even dacht ik dat ik ze totaal niet nodig had. Maar ik merkte dat ik ze toch begon te missen. Niet dat die trainer een slechte methode had. De methode paste mij gewoon niet. Daarom omgeschakeld en terug op het menu: de lange trage duurlopen.

Of het nu goed is of niet, maakt me niet uit. Ik loop ze graag. 3u op pad, geen probleem. Ik amuseer me en geniet ervan. Maar zolang onderweg vraagt toch een beetje voorbereiding

De dag voordien bekijken we waar de route dit keer naartoe gaat. Meestal gebruiken we afstandmeten.nl, maar soms nemen we fiets- of wandelknooppunten. Enkel met dat laatste mogen niet de juiste nummers vergeten…Maar zelfs dan, soms onderweg beslis ik ineens om toch anders te lopen.

Ook leg ik de avond voordien al mijn loopkleren klaar en zorg dat mijn horloge opgeladen is. 3u op pad met maar 30% batterij, is nu eenmaal niet ideaal.

Nog een voordeel van die lange loopjes: ik kan mijn maag echt trainen. Weer een punt van ellenlange discussies op sociale media: sportdrank en gelletjes onderweg. Voor mij is het simpel: mijn maag verdient de training. Ze is heel gevoelig en ik verdraag echt niet alles. Dus neem ik mijn camelbag met isotone drank mee en gaan er gelletjes mee. Ik wil niet meer meemaken dat mijn maag protesteert op wedstrijd. De maag moet evengoed als de benen voorbereid en getraind worden op de marathon.

Natuurlijk zijn er ook die zeggen dat je dat allemaal niet nodig hebt en gerust met water een marathon kan doen. Kan zijn, maar niet voor mij. Drank en eten is persoonlijk. Dus zoek je eigen weg erin.

Of die hele lange duurlopen nu nuttig zijn of niet, het maakt me niet uit. Ik blijf ze doen omdat ik ze graag doe. Hoe zit het met jullie? Zijn jullie voor- of tegenstander ervan? Als jullie ook voor die lange duurlopen op pad gaan, bereid je je dan voor? Neem je drank en eten mee?

Ik hoor graag jullie mening.
Liefs Linda

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.