Nieuwjaar is weer gepasseerd, met natuurlijk ook weer de gebruikelijke goede voornemens. Ondanks dat het een raar jaar was en voorlopig nog gaat zijn, merk ik dat er toch weer een heleboel mensen de loopschoenen (her)ontdekt hebben. Hardlopen is nu eenmaal een klassiek voornemen. Iets wat ik enkel kan aanmoedigen, ondanks dat ik iets tegen goede voornemens heb.

Maar hoe pak je het starten nu goed aan? Ga je gewoon op pad of ga je toch voorzichtiger te werk met eerst een zoektocht naar een goed schema? Als je succes wil boeken met je hardloopdoelstelling, raad ik je toch het tweede aan. De kans dat je het gaat blijven volhouden is groter omdat je met een schema gestructureerd en doelgerichter werkt.

Ook als je al een tijdje loopt en wil je sneller of verder geraken, is het trainen via een schema een goede optie.

Maar wat is een goed hardloopschema?

Als je in Google ‘trainingsschema lopen’ typt, krijg je een heleboel hits.  De ene werkt met tijd, de andere met hartslag nog een andere met tempo…help. Welke moet je nemen en zijn ze wel goed?

Een goed schema begint van waar je staat, houdt rekening met je belastbaarheid en je doel. Wat voor mij werkt, werkt niet noodzakelijk voor jou. Daarnaast heeft een goed schema  verschillende cycli: een groot (dus het doel naar waar je gaat werken) die opgedeeld wordt in kleinere. Regelmatig wordt er een rust week ingelast en wordt er doordacht opgebouwd. Dit is zo een beetje hoe een goed schema ineen zit. Geen hogere wiskunde hé. Of je nu online een schema zoekt, of via een app of via een loopcoach, deze basis is er altijd in terug te vinden.

Waar haal je een hardloopschema?

Persoonlijk kies ik eerder voor de persoonlijke aanpak. Dus via een loopcoach die je begeleidt en je schema opmaakt. Dit heeft nog altijd mijn voorkeur. Echter als je net start of je vindt het te duur (ja het kost nu eenmaal geld)  of welke reden ook, dan zijn er wel wat alternatieven te vinden.

Google is hierin een goed begin, maar je wordt er wel horendol van. Zoveel keuze, wat is nu het beste? Zoals gezegd, het hangt veel af waar je staat en hoe je wil trainen. Kies een schema waar jij je het beste bij voelt. Natuurlijk is dit simpeler gezegd dan gedaan. Stel eerlijk aan jezelf de vraag hoe het echt met je conditie gesteld is, wat je binnen een bepaalde periode wil bereiken en hoe je het liefst traint (hartslag, tempo, afstand, tijd). Voor een echte beginner zou ik zeker voor tempo en tijd gaan. Hartslag werkt alleen als de zones goed bepaald worden en je jezelf al wat beter kunt inschatten. Hartslag is een heel variabel gegeven waarbij je ook rekening moet houden met omstandigheden (koude, warmte, vermoeidheid…). Dus als je een echte beginner bent, ga dan zeker op zoek naar een schema op basis van tempo.

In plaats van naar een vaststaand schema te zoeken, kan je ook gewoon een app nemen. Ook hier keuze te over. Voordeel is dat je deze apps meestal kan koppelen met je sporthorloge (als je die hebt natuurlijk). Zo moet je de trainingen niet van te voren van buiten leren ;-p

Wat zijn mijn aanraders, vraag je je misschien af?

Zoals gezegd, werk ik het liefst met een persoonlijk schema. Echter wil niet iedereen dit en daarom heb ik in mijn loopcarrière wel al paar schema’s en apps uitgetest. Hier vind je mijn beknopt lijstje met mijn aanraders:

Sites met een goede schema’s zijn:

Apps:

Natuurlijk zijn er meer, veel meer. Enkel met deze aanraders heb ik zelf ervaring mee. Ik heb ze allemaal zelf al eens getest en ben er content van.

Als je nog goede apps of websites kent, mag je ze me ook gerust laten weten in de commentaren.

Veel loopplezier

Liefs 

Linda