Elk seizoen heeft zijn charmes, maar als ik er echt eentje moet uitkiezen dan is het toch wel de herfst. Nog niet te koud en vol met warme kleuren. Als je naar een ideaal moment zoekt om te starten met hardlopen, kan ik je maar 1 ding zeggen: start nu met de herfst. Waarom? Dat leg ik je zo uit.

Waarom de herfst?

Elk seizoen heeft zijn voor- en nadelen. Zomer is het lang licht, maar dikwijls ook te warm. Daarnaast brengt de zomer en als de lente het nadeel: hooikoorts mee. Bij de start van de lente is het nog wat frisjes…om niet te zeggen koud. De winter, tja de feestdagen gooien dikwijls roet in het eten. Vooral als je wil starten. Eenmaal die voorbij zijn, is het te koud. De herfst bundelt alle voordelen een beetje bij elkaar: nog niet te koud, geen last van hooikoorts…en daarbij krijg je echt mooie uitzichten tijdens het hardlopen.

Beeld je es in: zondagochtend, de zon breekt stilletjes door. aan de horizon. Jij loopt daar en ziet de wereld ontwaken. De bomen zijn allemaal in warme kleuren gehuld: koper, rood, goud… Kan jij je een betere start van de dag voorstellen? Wil je nog wat redenen?

Boost je weerstand

Als je nu start met hardlopen, geef je je weerstand ook een flinke boost en maak je je lichaam winterklaar. Want, geloof me, tegen de winter ben je helemaal verkocht aan buiten te zijn en heb je een goede conditie, zodat je minder last hebt van die vervelende winterse koutjes.

Zachte temperaturen

Had ik al gezegd dat de temperaturen nu ideaal zijn om te hardlopen: niet te warm en nog niet te koud. Je hoeft nog geen twintig lagen bijeen te zoeken om te starten. Je kan nog gewoon in een loopshirt en je driekwart broek of short op pad met eventueel een licht loopvestje voor te starten of om uit te wandelen. Ideaal toch als je af en toe nog wandelpauzes in je opbouw hebt.

De uitzichten

De herfst staat synoniem voor kleurpracht. Heel het bos kleurt in verscheidene tinten rood, oranje, koper… Tel daarbij nog de paddenstoelen en zwammen die je onderweg tegenkomt. Geef toe, dit is toch prachtig. En dan al die gevallen bladeren, het brengt toch een beetje het kind is ons boven als we daardoor lopen he. Geniet dus hier zeker van tijdens je wandelpauzes, neem leuke selfies en spot de coolste paddenstoel.

Natuurlijk is er ook een nadeel: regen en wind

De herfst is spijtig genoeg ook een seizoen waarin het kan regenen en flink waaien. Toch is die regen nog niet al te koud. Hij voelt heerlijk aan tijdens het hardlopen. Daarbij nadien geniet je eens te meer van je douche. Tja en die wind…ik zie die maar als extra training. Tegen de wind in trainen, geeft nadien altijd zo een geweldig gevoel van ‘ik heb het weer gefikst’. Daarbij heb ik ook mijn core nog eens extra aan het werk gezet met tegen die wind in te beuken.

Nog wat extra tips…

Hardlopen in de herfst is echt de max, toch zijn er een aantal dingen waar je een beetje rekening mee dient te houden. Met deze tips lukt het hardlopen in de herfst zeker en vast en kan je met een gerust hart starten met hardlopen.

Val op

De dagen worden korter. Dus er is minder zonlicht om in te hardlopen. Dus zorg voor een goed lampje en een reflecterend vestje. Natuurlijk moet je dit ook aandoen als je gaat hardlopen. Een kleine raad als je in de avond gaat hardlopen: ook al start je in het licht, neem toch maar je lichtjes en/of reflecterende bandjes mee. Het is sneller donker dan je denkt. Dit telt evengoed andersom: vertrek je ‘s morgens, dan schemert het nu. Dus dan ook kunt je het beste ook je lampje meenemen.

Juiste kledij

De temperaturen zijn nu wel ietsje frisser, maar eigenlijk benaderen ze de ideale looptemperatuur. Dus kleed je zeker nog niet te warm. De regel is dat je het wat frisjes moet hebben als je start. Meestal voldoen een shirt en broek (short, driekwart of lange, wat je het liefst wil). Investeer in dit seizoen nog wel in een goede wind en/of regenjack. Want het weer is nu heel onvoorspelbaar.

opwarming

Begin niet direct met hardlopen. De meeste beginnersschema’s starten wel direct met een minuut of twee hardlopen. Echter je lichaam en spieren moeten zich nog voorbereiden, opwarmen. , normaal moet je dit altijd doen. Een paar minuutjes voor je de deur uitgaat wat dynamische stretchoefeningen en je spieren zullen je dankbaar zijn.

Stel jezelf een doel

Heb je schrik dat je het hardlopen niet gaat blijven volhouden, want die eerste trainingen waren toch zo zwaar? Geeft niet, alle begin is moeilijk. Geef de moed wel niet op, na een aantal weken gaat het veel vlotter. Om je door die moelijke eerste weken te helpen, lukt het om een doel voor jezelf te stellen. Een leuk corana proof uitje, die leuke trui die je onlangs op zalando zag, een take away etentje met je hubbie…dit mag als je bijvoorbeeld halfweg je schema bent. Want de sleutel tot succes in het hardlopen is consequent blijven trainen.

Let wel op voor vermoeidheid

Zorg dat je voldoende rust neemt. Als je inlevert op je slaap gaat je weerstand snel achteruit. Hardlopen is goed voor de weerstand, maar vergeet niet dat na een training je weerstand juist wat lager is. Als je merkt dat je vermoeid bent, pas je trainingen dan aan. Probeer toch nog wel regelmatig te lopen, maar trager. Doe dan een de trainingen van vorige week opnieuw in plaats van al aan de volgende reeks te starten.

Start dus nu met hardlopen

Zo nu heb je geen reden meer om niet te starten met hardlopen in de herfst. Indien je nog vragen hebt over starten met hardlopen of op zoek bent naar een goed schema, neem dan gerust contact met me op.

Veel loopplezier

Liefs Linda