In deze woelige tijden, was ik het bijna vergeten. Ik had jullie nog een blog beloofd met de uitslag van mijn laatste lactaattest. Dat ik erop afgezien wisten jullie al uit vorige blog, ook dat er een klein lactaat recordje was…maar ben ik nu echt verbeterd? Laten we kijken en gaan vergelijken.

Nog een kleine opmerking voordien: de vorige test in van juli 2019 geleden. Dus in volle marathonvoorbereiding. Tussen de twee testen heb ik dus marathon gelopen (die van Berlijn weet je nog) en heb ik mijn teentje gebroken. De combinatie van de twee, heeft gezorgd dat ik terug van de basis begonnen ben en heel rustig. Al was die basis natuurlijk wel hoger dan voordien. Zo met dit in jullie achterhoofd, kunnen we es naar de cijfertjes kijken.

De aerobe drempelzone

Er werden rondjes gelopen en bloed geprikt. De bedoeling was om langzaam te stijgen. Dit lukte aardig. Bij de eerste prik echter had ik een beetje angst. De waarde was 1,7. De volgende echter liet me verbazen: 1,3 dit tegen een tempo dat ik al merkte op training dat me heel goed lag. Mijn gevoel had dus gelijk. Nu was het blijven lopen tot het eerste kantelpunt: over de 2 mmol geraken. Dit was me na ronde 4 eindelijk gelukt.

Bij de vorige test lag mijn snelheid hier op 8.8 km/u en nu op 9 km/u. Het lijkt misschien niet zo veel maar laten we nog es naar die vorige test kijken. Toen startte ik hoger met mijn lactaat en blijf die rond de 2 mmol hangen tijdens de eerste 4 ronden.

Test juli 2019

ronde 1 – 2,2
ronde 2 – 2,0
ronde 3 – 1,7
ronde 4 – 2,1

Test maart 2020

ronde 1 – 1,7
ronde 2 – 1,3
ronde 3 – 1,7
ronde 4 – 2,2

Het begin lijkt al veelbelovend. Dit betekent dat mijn aerobe drempelzone weer iets verbeterd is. Maar hoe ging het verloop verder richting de 4 mmol?

anoerobe drempelzone

Nu ik over de 2 mmol was geraakt, kon ik werken aan het volgende marker: de 4 mmol. Mijn waardes bleven stijgen echter langzamer dan vroeger. Nu zat ik aan ronde 6 en ik was er nog niet over. Nog 1 ronde dan maar. Nu kwam ik eindelijk boven de 4 uit. Maar die snelheid. Daar ben ik nog altijd niet goed van. Ik heb mijn laatste testrondje gelopen tegen een pace van 5.33. Nooit gedacht van mijn leven dat ik deze snelheid 800 meter kon uitlopen (en misschien zelfs nog een beetje verder zei mijn gevoel)

Test juli 2019

ronde 5 – 3,7
ronde 6 – 5,2

Test maart 2020

ronde 5 – 2,2
ronde 6 – 3,2
ronde 7 – 4,5

Ik denk dat de vergelijking wel duidelijk is. Dit keer ging het nog iets langzamer omhoog met mijn lactaat. Daarbij heb ik nog niet echt getraind in deze zone. Dus dat ziet er weer veelbelovend uit.

maximaal

Echt dit onderdeel van de test ligt me nog altijd niet, 400 meter voluit gaan. Die 400 meter zijn echt oneindig lang en ik heb tijdens deze ronde echt het gevoel dat ik tig keer dood ga. Maar ik blijf mezelf altijd pushen om nog iets meer dan alles te geven. Ondanks dat blijf ik altijd rond de 2 min 03 over die ronde doen. Ik vermoed toch beetje dat dit echt mijn maximum snelheid is. Maar genoeg geleuterd, nu de cijfers.

Test juli 2019 – 5,8

Test maart 2020 – 6,1

Misschien ben ik nog niet sneller geworden in mijn 400 meter. Klein lichtpuntje toch, ik kan al meer lactaat aanmaken dan vroeger

Conclusie

Mijn aerobe basis is op een behoorlijk niveau, net als mijn basissnelheid en zelfs de anoerobe capaciteit dat zijn. De schema’s van toptimum waren heel harmonieus opgebouwd. Het heeft gezorgd dat mijn vorm stilletjes aan echt klaar begint te geraken voor een topseizoen die nu wel een beetje uitgesteld is door de corona crisis.

Zelf ben ik ook erg tevreden omdat ik me deze keer echt aan de raad heb gehouden aan de bovenkant van de zones te trainen. Als mijn trainingszone bijvoorbeeld tussen de 6.40 en 7.00, liep ik vroeger snel tussen de 6.40 en 6.50. Nu had ik het andersom gedaan. Ik stelde mijn horloge zo in 6.50 – 7.05. Het gevolg was dat ik nu altijd netjes aan de bovenkant bleef en dus ‘traag’ liep. Traag lopen werkt, dit wordt echt wel keer op keer bewezen.

Voor het verdere verloop gaan we (toptimum en ik dus) nog wat verder werken aan de aerobe capaciteit en de efficiëntie ervan verhogen en maximaliseren. De volgende fase gaan we trainen om zo lang en comfortabel mogelijk een zo hoog mogelijk percentage van deze capaciteit te kunnen inzetten.

De halve marathon van Brussel staat nog altijd op het programma en de hoop op een nieuw PR is nog altijd aanwezig.

Liefs
Linda

ps ik heb expres mijn hartslagen en mijn tempo’s van de rondes niet vermeld. Niet dat ik die niet met jullie wil delen. Sommigen laten zich (mis)leiden door die waarden en denken dat het een leidraad voor hun is. Echter zijn deze waarden zo persoonlijk en dus niet te vergelijken met je eigen waarden.