Misschien was je het al vergeten…maar de winter kan koud zijn. Het was niet echt verwacht misschien..na de veel te warme zomer en herfst. Toch zijn de temperaturen nu onder het vriespunt geduikeld. Absoluut geen reden om niet te blijven hardlopen in de winter. Met deze tips gaat het je zeker lukken.

laagjes, laagjes en nog es laagjes

laagjes en nog es laagjes

Om deftig te isoleren tegen de kou, zijn meerdere laagjes beter dan 1 dikke. Kleed je ook altijd dat het 10 graden warmer is. Want ondanks dat je met laagjes werkt, is het niet handig om de teveel lagen onderweg kwijt te spelen. Een echte aanrader vind ik toch wel als goede basislaag een thermische shirtje. Daarna is een trui met eventueel een loopshirtje ertussen is meestal echt wel meer dan genoeg. Voor de benen een warme lange tight of legging (eventueel een thermische) en sokken. Meer kledij heb je meestal niet nodig.

vergeet je hoofd en vingers niet

je verliest het meeste warmte langs je hoofd. Dus een muts is handig. Toch ben ik daar niet altijd een voorstander van. Enkel als het echt heel koud is. Een hoofdband vind ik een ietsje beter oplossing. Zo heb je lekker warme oren en voorhoofd. Echter is er nog een stukje vrij om het teveel aan warmte kwijt te spelen (voornamelijk nodig bij snellere trainingen)

Handschoenen kunnen ook wel handig zijn, want je handen worden heel de tijd blootgesteld aan de koude tijdens het lopen en bewegen op zich niet zoveel.

Bereid je voor

Stom dingetje misschien, maar zet je horloge binnen al aan. Zo heeft ie hopelijk al verbinding met het GPS netwerk. Dan hoef je niet in de kou staan de wachten en kan je direct starten.

Doe daarom ook voor je start al wat dynamische opwarmingsoefeningen in huis. Zo is er al wat doorbloeding naar je spieren en ben je sneller opgewarmd.

Vertrek langzaam

Eenmaal buiten vertrek dan niet op volle snelheid. Geef je lichaam tijd om zich aan te passen en in het ritme te komen.

…en geniet.

Vergeet het allerbelangrijkste natuurlijk niet: geniet van je loopje.

Liefs

Linda