December staat weer voor de deur.Met de o zo gezellige feestdagen: heerlijk babbelen met de familie en vrienden…en uitgebreid tafelen. Ik weet niet hoe met jullie zit, maar mijn agenda puilt meestal met die dagen uit. Etentje bij de ouders, bezoekje bij de schoonouders, nog een etentje met schoonbroers…o en dit jaar niet vergeten: bezoekje bij onze dochter….Blijven hardlopen is met die dagen een uitdaging. Na een gezellig etentje met teveel drank en toch ietsje teveel gegeten, is de zin om je rondje te rennen soms ver weg. Toch dient er getraind te worden als ik mijn pr op de komende wedstrijden wil gaan verbeteren. Hoe pak ik het aan om te blijven hardlopen met de feesten, dat vertel ik je nu.

Plannen, plannen en nog es plannen

Het belangrijkste is dat je buiten je etentjes plant in je agenda, ook je loopjes inplant. En echt vastleggen als bezet hè. Dus niet denken, oh mijn agenda staat al vol…maar dat loopje kan ik desnoods wel verplaatsen. Zo maak ik nu al mijn agenda: wanneer moet ik werken, wanneer ga ik lopen en wanneer kan ik afspreken met familie/vrienden Ik neem voor elke vraag een kleur en duid dit als blokjes aan in mijn agenda, zonder dat ik direct vul met afspraken. Zo heb ik mooie tijdblokjes die ik kan invullen. Zo zorg ik dat ik altijd een loopblokje in het weekend ‘s ochtends plan, voor het ‘etentjes’blokje. Want geef toe, als je heerlijk hard gelopen hebt, voel je je toch minder schuldig als je aan tafel aanschuif en je tegoed doet aan al die lekkernijen.

Doelen zetten

Oké, ik heb nu mijn blokjes waarin ik ga lopen. Dan rijst de vraag: wat en hoelang…of zelfs zullen het toch maar niet overslaan? Tja want ik heb soms toch wat motivatie nodig door mezelf een doel te stellen. Dus zorg ik dat ik een goed schema heb zodat ik netjes mijn gedane trainingen kan afvinken. Een schema geeft structuur en met een doel geeft dat ook wat verantwoording. Toch als je je doel deftig wil doen. Natuurlijk moet je dan wel voor een doel in het begin van het nieuwe jaar kiezen. Ik heb voor het voorjaar als grote doel gekozen voor de halve marathon van Tilburg. Omdat dit nog wat ver weg is, heb ik er wat tussendoelen ingepland. Mijn eerste doel is dwars door Dendermonde. 10 kilometer, die ik wil verbeteren.

beetje lastig vallen mag

Wat ook altijd helpt om je doel te behalen of te blijven hardlopen, is dit om tegen iedereen te vertellen. Zo ga je regelmatig de vraag krijgen: en hoe ver sta je? lukt het hardlopen? Dus vertel het tegen je vrienden, collega’s, familie..Een kleine waarschuwing is wel op zijn plaats: niet-lopers zijn niet altijd echt geïnteresseerd in hardloopverhalen. Dus als ze ernaar vragen, antwoord kort om hun aandacht niet te laten afdwalen. Als je geen zin hebt om het aan de grote klok te hangen, kan je ook op zoek gaan naar een loopmaatje of een (online)begeleiding naar je doel. Zo heb je toch ietsje meer drijfveer, want je wil je maatje niet teleurstellen. Of de begeleider/coach heeft genoeg gekost, opgeven is dan ook stom.

En als het toch niet lukt?

En als het echt niet lukt blijven hardlopen? Tja die momenten zijn er ook. En moet je wat weten? Het is echt niet het einde van de wereld. Zo in het drukste moment van de feestdagen (tussen kerst en nieuw), komt het er ook niet altijd van. Vind ik dat erg? Ja dat wel, want ik hou me graag aan mijn afspraken, ook dus mijn loopafspraken. Maar is mijn schema ‘heilig’? Nee absoluut niet. Een training of twee overslaan is geen grote ramp. Het belangrijkste is dat je snel terug de draad opneemt, zodat je in de ‘flow’ van het hardlopen blijft. Daarbij gaat een loopmaatje of een begeleidingsschema je goed helpen om die nodige schop onder je kont te geven.

Mijn tips nog eens op een rijtje:

  • plan je loopjes in je agenda
  • zoek een doel en een goed schema
  • training gemist? geen probleem, maar sla er niet teveel over.
  • een loopmaatje of goed begeleidingsschema is altijd handig

Ga jij blijven hardlopen met de feestdagen? Heb je reeds een doel gepland? Laat dan zeker een berichtje achter, dan kan ik er al aanhouden.

Liefs

Linda

PS wist je dat ik ook begeleidingsprogramma’s aanbied? Zo heb ik nu een programma voor de 10 mijl in Antwerpen. Neem es een kijkje bij mijn aanbod en neem  contact met me op.