Elke maandag en vrijdagnamiddag zie ik ze voorbij mijn raam denderen: onze jeugd tijdens de les LO. Al lopend, al waggelend, al wandelend, al strompelend…allemaal verschillend. Dit brengt me direct terug naar mijn schooltijd. Toch heb ik nu een heel andere kijk op hardlopen. Zo komt het dat ik wat bedenkingen maak terwijl ik de schoolgaande jeugd voorbij zie komen: joggend, wandelend, rennend, sleffend, sloffend…Vooral als ik het schoeisel bekijk, gaan mijn haren soms ten berge rijzen. Maar maak ik me voor niks hierin druk, of maak ik me terecht zorgen?

Als ik terugkijk naar mijn ervaringen met hardlopen op school, zijn die niet zo positief. Start-to-run was toen onbestaande in mijn schoolcarrière. Ik had drie uur LO, waarvan er 1 meestal gereserveerd was voor hardlopen. Gewoon turnkleren aan, turnschoenen en rondjes lopen in het stadspark. De ene keer liepen we rondjes rond de vijver, de andere keer aan de bambi’s (voor degenen die met het stadspark van Turnhout bekend zijn, weten wel wat ik bedoel). Zo heb ik in mijn schoolcarrière heel het stadspark gezien. Toegegeven, ik kon niet altijd meelopen, maar toen kon ik streepjes trekken.

Nu kent iedereen wel start-to-run en het internet staat bedolven met tips voor beginners in hardlopen. Wat is de meeste voorkomende raad die men geeft voor het hardlopen: zorg voor goede schoenen. Dit is ook altijd het eerste wat ik iedereen aanraad die bij me informeert over starten met hardlopen. Voor je investeert in allemaal dure gadgets, ga eerst voor goede hardloopschoenen.

Hier wringt dus voor mij het schoentje. Als ik het schoeisel bekijk dat hier elke keer voorbij davert…sportschoenen uit het grootwarenhuis, baskets, turnpantoffels,… Nu vraag ik me af wat een jongen/meisje van 16 anders is, dan degene die op 20 jarige leeftijd start met hardlopen.  Die twintiger krijgt overal de raad: zorg voor goede schoenen. Is die 16-jarige dan zo anders? Natuurlijk besef ik ook wel dat we niet kunnen eisen dat ze allemaal goede hardloopschoenen aandoen.

Terwijl ik dit schrijf komt mijn nieuwsgierigheid naar boven en vraag ik me af wat  er zoals in een leerplan van lichamelijk opvoeding staat. Gelukkig heb in een goede vriendin die toevallig ook leerkracht is (Frans in het buitengewoon onderwijs, waarvoor ik haar bewonder).  Dankzij haar heb ik een link gekregen (moest ik eens niet zoeken) en kon ik de leerplannen eens inzien.

“…..

 Lichamelijke opvoeding verschilt van sport
In het onderwijs is de bewegingsopvoeding in de eerste plaats opvoedend van aard. We willen onze
leerlingen leren om op een bewuste, leergierige, respectvolle, geëngageerde en maatschappelijk sociaal
aanvaarde manier deel te nemen aan een levenslange bewegingscultuur en als optimale voorbereiding
tot deelname aan een actieve vrijetijdsbesteding en aan sport.

…..”
(bron: http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/leerplannen/leerplannen-en-lessentabellen-so, leerplan:http://pro.g-o.be/blog/documents/2015-001.pdf)

Dus lichamelijke opvoeding is verschillend van sport. Dat had ik al begrepen, toch beoefenen ze tijdens de lessen sport…Nu ja daar ga ik niet verder op in, mijn kennis hierin is onvoldoende.

Wat zou er eigenlijk over lopen instaan? Wat ik zie ze altijd rondjes lopen over de straten. Mijn dochter heeft op school zelfs start to run gekregen. Dus een beetje verder gelezen en dit tegen gekomen (met wat verder ook een aanbeveling over het schoeisel):

“….

ET BaO De leerling kan zijn loopstijl en –tempo aanpassen aan de afstand
71 1LO:14 voert een duurloop uit. X
72 1LO:14 voert een sprint uit. X
73 2LO:11 voert aangepaste vormen van lopen in verschillende situaties beheerst uit. X
74 3LO:12 voert gekende motorische vaardigheden op basis van lopen op een hoger beheersingsniveau uit.

….

6.3.1. Leerlingen moeten leren inzien dat om hygiënische en veiligheidsredenen
aangepaste kledij moet gedragen worden in de lessen L.O.
 de kledij waarmee men sport wordt niet tijdens de rest van de dag gedragen;
 de kledij is aangepast aan de bewegingsactiviteit, binnen of buiten sporten… , de leerkracht
verwittigt vooraf de leerlingen;
 er wordt over gewaakt dat de leerlingen veilig schoeisel dragen;
 uurwerken, ringen, kettingen, oorbellen, hoofddeksels kunnen het veilig bewegen hinderen en horen
derhalve niet in de lessen bewegingsopvoeding.
Afspraken i.v.m. kledij kunnen, in overleg met de vakgroep,

…..”
(bron: http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/leerplannen/leerplannen-en-lessentabellen-so, leerplan http://pro.g-o.be/blog/documents/2015-010.pdf)

Wat ben ik ver afgeweken van mijn bedenkingen over hardlopen op school en het schoeisel … Toch vond ik het interessant om het eens te delen. Nu ga ik me nog wel altijd elke maandag en vrijdagnamiddag afvragen hoeveel van die jongeren doen het lopen graag, hoeveel van hun blijven lopen en hoeveel hebben er een hekel aan?

Wat zijn jullie ervaringen van hardlopen op school?

Liefs Linda

ps: dit is echt geen aanval op de leerkrachten en lessen LO, enkel een persoonlijke bedenking.