hardlopen

Road to marathon Eindhoven #5

Aiaiai, het begint nu stilletjes echt wel dichter en dichter te komen. Nog maar 2 maanden training te gaan. Maar natuurlijk eerst een overzicht van de voorbije maand.

Op schema?

De vraag natuurlijk die ik me op het einde van de maand altijd stel is: ben ik nog op goede weg? Vorige maand had ik hier wat twijfels over, maar deze maand heb ik toch het gevoel gehad dat ik terug op goede weg ben. De grafiek geef een totaal van 166 km voor deze maand mee. Ondanks dat ik wat trainingssessies overgeslagen heb of deze gewandeld (Ardennen). Als ik alles zo eens bekijk, mis ik maar 3-tal trainingen. Wel intervaltrainingen (valt niet op hè), dus hier ga ik een beetje rekening mee moeten houden.

schema helemaal ingepland..

Ik was wel even in de war met mijn schema. Tijdens het inplannen in mijn agenda, merkte ik dat het niet uitkwam. Mijn wedstrijddag zou nog een training zijn. De taperingsweek was nadien. Dus na wat gepuzzel, heb ik een week overgeslagen. Als het gevolg dat ik in het begin van de maand in de war was welke training ik moest doen. Gelukkig ben ik terug op koers gekomen, buiten natuurlijk mijn intervallen.

Intervallen

Intervallen en ik, geen goede combi…zoals blijkt. Als ik me te moe voel of één of andere reden kan verzinnen om dit niet te doen, sla ik het veel te gemakkelijk over. De piramidelopen gaan nog. Deze vind ik zwaar, maar die voelen minder erg aan. De ‘echte’ intvervallen, dus 1km in zone 4 met 1000 of 500m in zone 1 ertussen, nee daar heb ik echt een haat/liefde verhouding mee. Met de nadruk op haat voorlopig. Zoals ik als verscheidene malen aangehaald heb, ben ik een ‘trage’ loper. Je kan me eerder met een oude diesel vergelijken: duurt lang voor ik op gang met, geen echte snelheid, maar ik kan lang doorgaan. 1km in zone 4 lopen duurt dus meestal rond de 6min30, soms ga ik eronder, maar dit is echt puffen en zwoegen.

een poging tot piramideloop

Toch merk ik dat die intervallen me helpen om mijn snelheid tijdens de andere trainingen te verbeteren. Zelfs tijdens die piramidelopen, merk ik dat ik sneller word. Nu moet je niet denken dat het zo spectaculair  is hoor, maar er gaan toch wat secondes af van mijn gemiddelde snelheden. Zo zag ik tijdens mijn laatste interval op de top (dus 5 minuten in zone 4) de snelheid onder de 6 duiken. Dus misschien toch maar wat vrede sluiten met die intervallen en ze niet meer overslaan?

Nieuw PR en lange lopen

Zo merk ik ook dat die intervallen nut hebben tijdens mijn andere trainingen. Zo stond er deze maand volgende training op het programma: 12 km in zone 3. Toen ik startte, had ik wel een goed gevoel, maar zo goed had ik niet verwacht. Mario moest halverwege wel lossen omdat hij een hypo had. Hierdoor moest ik alleen verder en misschien daardoor is het gekomen: een nieuw PR op de 10 km (1u06). Eindelijk bijna rond het uur. Dit ga ik toch proberen te verbeteren binnenkort. Misschien op Dwars door Turnhout? Wie weet.

Voor de lange afstanden, hadden we deze maand een goed idee. Want heel de tijd van thuis vertrekken…Ik ken nu wel elke baantje rond Turnhout. Dus de trein op richting Herentals en dan al lopend terug. Deze toer fiets ik ook elke dag voor mijn werk en het is er wel leuk om te lopen en fietsen. Het was weer een tijdje geleden dat we over de 20 km gingen. Daarbij moest ik in zone 1 blijven en dat is toch ambetant hoor. Zone 1 ligt zo juist onder mijn comfortabel looptempo. Op het einde was ik toch aan het vloeken, want beentjes en billetjes begonnen lastig te worden. Dik tevreden met het resultaat. Ik had gedacht dat ik zeker 3u onderweg zou zijn. Het is geworden: 22km op 2u48 (gem pace: 7:38/km). Jaja ik onderschat mijn eigen altijd volgens Mario. Ik moet wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen en hardlopen hebben, zegt hij.

Klein intermezzo in de Ardennen

Deze maand hadden we ook een beetje vakantie: 4 dagen Ardennen (Amberloup, tegen Luxemburg). Hier lopen blijft een uitdaging. Bergop, bergaf..en dan nog bospaadjes bezaaid met stenen. Eerder trail soms dan echt lopen en dus totaal niet mijn ding. Toch heb ik 1 keer een echte loop gedaan van 7km (voelde wel als 21) en vond het super. Daarnaast hebben we lange wandelingen gemaakt. Volgens mij zijn die te vergelijken met zone 1 lopen…want al dat klimmen en dalen, dat kruipt in je benen hoor.

Wat brengt augustus?

De maand toch goed afgesloten met een 20 kilometer lopen. Maar 8 oktober begint toch stilletjes dichter en dichter te komen. Met natuurlijk de twijfels: gaat het me wel lukken die marathon? Nog maar 2 maanden training voor de boeg. Ga ik wel genoeg getraind hebben?

Augustus is nog een maandje uitbreiding van het uithoudingsvermogen. Dus best niet panikeren en rustig mijn kilometers malen. Er staat nu bijna elke week een 20+ loopje gepland. Daarnaast 2 intervallen die ik deze keer niet ga overslaan. Maar het belangrijkste is: het geloof in mezelf vinden dat ik het ga kunnen. Tips en aanmoedigingen zijn van harte welkom en heel geapprecieerd.

Op naar augustus.

Liefs Linda

noot: voor degenen die piramideloop nog niet kennen: hier gaan we 5 minuten in opbouwende zones lopen en terug afbouwen (trapjes zoals een piramide dus). Dit geeft (elke trap 5 min): zone 1 – zone 2 – zone 3 – zone 4 – zone 3 – zone 2 – zone 1. Dit kan je eenmaal doen, maar mijn schema geeft 2 piramides per training aan, dus na de eerste 5 minuten rust en dan terug starten met de trapjes.

4 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.