Opwarmen… een goede gewoonte voor je start van je loop. Maar hoe begin je eraan? Zoals ik al eens verteld heb (Winter opwarming voor je hardlooptraining, zondigde ik hier ook wel tegen. Sinds ik dat artikel schreef, heb ik me er toch eens op toegelegd om een goede routine om op te warmen te creëren.

Dit is mijn routine, 6 oefeningen die mijn hartslag verhogen en mijn spieren goed loswerken (doe elke oefening minstens 20 keer per been)

  • ter plaatse marcheren: stap ter plaatse en hef je knie goed omhoog
  • hielschoppen (weet niet direct de deftige naam ervan): hef je been op, flex je voet (tenen naar je toe trekken) en strek (schop) naar voor
  • butt kickers: simpel: hak naar bil
  • knieheffen met torso-twist: hef je linkerknie omhoog richting rechts en draai tegelijk je bovenlichaam naar links, zet neer en wissel af
  • voorwaartse beenzwaai: zwaai je been naar voor en naar achter (hou je eventueel vast aan een boom, muur,…)
  • zijwaartse beenzwaai: zwaai je linkerbeen voor je standbeen van links naar rechts

Deze routine zorgt dat ik opgewarmd en losgewerkt ben. Ik merk dat ik door deze routine uit te voeren, vanaf het begin, beter kan lopen.
Vroeger ging het eerder zo na de start: pff dat gaat hier niet vooruit, mijn benen willen precies niet, duurt het nog lang, waarom ben ik gestart, enzovoort. (tot zo’n 3 kilometer, daarna ging het)
Nu ik deze routine ontdekt heb, gaat het al beter. Ik zal niet zeggen dat ik fluitend vertrek hoor, maar nu is het eerder: waarom loop ik eigenlijk, ge wordt er moe van, dju nog maar 1 km gedaan,…(denk wel dat de meesten bekend zijn met deze gedachten) Vanaf een bepaald moment wordt lopen leuk, maar die eerste kilometers zijn niet altijd bemoedigend. Met deze routine merk ik toch wel dat die eerste kilometers beter gaan.

Oh ja, ik heb ook nog een stretch routine voor nadien, die zal ik jullie uitleggen in een volgend artikel. Want nadien stretchen is ook belangrijk.