Met op het internet te snuisteren naar interessante onderwerpen, las ik op Women’s Running een interessant artikel: ‘If you run slow, who cares?’ (als je traag loopt, wat maakt het uit?) Ook ik loop traag volgens sommigen. Daardoor was ik er overtuigd dat ik geen loper was en dat ik altijd traag zou zijn. Als je aan mij vroeg of ik een goede loper ben, was mijn antwoord meestal in de trant van:’ valt wel mee,  …eigenlijk ben ik traag’. Eigenlijk deed ik me dan onrecht aan, want ik vertelde dan niet mijn strijd die heb moeten voeren om in conditie te komen en dat ik al de halve marathon van Brussel heb uitgelopen (en nog wat andere wedstrijden natuurlijk). Dat ik ook heel hard werk en veel train, ondanks mijn problemen. Traag lopen…is dat echt zo erg?

Natuurlijk  kom je altijd wel iemand tegen die denigrerend tegen je doet over je prestaties. Ik weet nog goed hoe blij ik was dat ik de halve marathon had uitgelopen. Oké het was in 2u30, maar ik had er heel hard voor gewerkt. Dan krijg je 2 soorten commentaren: degenen die vinden dat dit toch wel heel traag was, en degenen die me vertelden dat dit toch goed was, dat ik trots moest zijn. Die commentaren van de eerste groep heb ik achter me gelaten en opgetrokken aan die andere: trots zijn en geen afbreuk doen aan mijn prestatie met te vertellen dat het zo traag was. Toen besloot ik: er is niks mis met traag lopen. Zolang ik mijn best maar doe.

Natuurlijk is er ook de groep waartegen ik men belevenissen vertel, die het ferm vinden dat ik het allemaal doe. Maar dat het niks voor hun is om bv de 10 Miles mee te lopen. Ze zijn wel in staat om die afstand te lopen, maar ze zijn traag. Misschien is het  niet probleem dat ze traag zijn, maar denken dat ze traag zijn.

Negatief denken versus positief denken.

Als je altijd begint met: ‘ik ben traag, maar…’ dan conditioneer je jezelf met de gedachte dat je nooit snel kunt zijn.
Verschillende studies hebben al bewezen dat positieve gedachten tot beter resultaat leiden. Dit is ook de reden dat er voortaan zoveel aandacht aan mentale coaching wordt besteed. Als je jezelf kunt overtuigen dat je iets kunt, is de kans op slagen veel groter.

Maar wanneer loop je traag?

Hier gaat het allemaal om: wat is traag? Voor 1 persoon is alles onder de 10km/u traag, maar voor de andere persoon (bv iemand met veel overgewicht) is dit supersnel. Die persoon vindt alles wat sneller gaat dan wandelen al snel. Het draait allemaal om conceptie. Dus laten we afspreken, als we lopen en we doen ons best, is dat voor ons onze beste snelheid ongeacht wat de meter aangeeft.

Nog een laatste gedachte:

Ongeachte je snelheid, lopen is hetzelfde

Het  goede gevoel dat je krijgt van een goede training, een nieuwe PR,… is voor iedereen gelijk, ongeacht hoe snel (of traag) je bent.
Er is geen verschil met iemand die voor de eerste keer zijn 5 km wedstrijd uitloopt en iemand die onder de 16 min op de 5 km loopt: beiden hebben ze even hard gewerkt.

En daarbij zijn er heel veel ‘rappe’ lopers die blij zijn met ons, ‘trage lopers’, getuige een populaire quote op het internet:

36894c78be9edba1d3f8b57d722817f1

 

Met dit alles in gedachte, nog een populaire quote van het internet om af te sluiten:

traag lopen